Насловна / Архитектура / Култниот јапонски архитект, Арата Исозаки почина на 91 година

Култниот јапонски архитект, Арата Исозаки почина на 91 година

Арата Исозаки, плоден јапонски архитект, урбан планер и теоретичар кој ја доби задоцнетата награда за архитектура Прицкер на 87-годишна возраст, почина во средата дома во Окинава. Тој имаше 91 година.

Работејќи во време на сеизмички промени во архитектонската практика и теорија, г-дин Исозаки беше и агент и гласник на промените кој никогаш не се повтори во својата работа..

Во голем број објекти изградени во повеќе земји, г-дин Исозаки ги апсорбира и реинтерпретира источните и западните традиции, течно увезувајќи и извезувајќи архитектонски влијанија. Во дузина книги, тој ги објасни ретките градежни практики во Јапонија, нагласувајќи го нематеријалниот дух на нацијата.

Амбасадор меѓу културите, г-дин Исозаки стана меѓународен моќен посредник во својата област; неговиот колега Тадао Андо го нарече „царот на јапонската архитектура“.

Г-дин Исозаки се позиционираше како член на авангарда која практикуваше надвор од архитектонската конвенција. Тој за прв пат го привлече меѓународното внимание во 1962 година со „Град во воздухот“, теоретски предлог за мегаструктури слични на дрвја кои се разгрануваат како шумска крошна над Токио, а нивните екстремитети – конзолни до границите на практичното инженерство – обложени со променливи живи капсули. На густите, брзо растечки градови во Јапонија им треба дополнително згуснување, а „метаболистите“ како г-дин Исозаки веруваа дека клеточниот биолошки раст обезбедува модел за архитектура.

Меѓу неговите најнеочекувани зафати беше Националниот конгресен центар на Катар во Доха. Неговиот покрив е поддржан од фантазмагоричен пар џиновски бетонски „дрва“ со надуени стебла и дебели гранки, а надреалните форми се контрадикторни на инаку правоаголната, модернистичка структура. Како и во многу негови згради, тој ги искористил деталите за да го наруши целокупниот констрултивен систем на зградата – ирационалното кое живеело со рационалното. Домус (La Casa del Hombre), неговиот научен музеј во Коруња, Шпанија, отстапува од јазикот на неговите поранешни згради, со мазно закривена фасада налик на едро пред инаку кубна камена структура, поставена на карпест и див пеколен пејзаж.

1

Познавач на радикалите во уметноста – рано гравитирал кон џезот, токиските нео-дадаисти и Џон Кејџ – г-дин Исозаки, како што забележа еден критичар, бил „герила архитект“ кој инженерувал контроверзии во рамките на архитектонската култура која во голема мера одговарала на модернистичките норми. Честопати како гостин поротник на натпревари, тој ги бараше најнеконвенционалните проекти. Во 1983 година, тој се залагаше за очигледно неизградлив влез за спортски клуб во Хонг Конг од тогаш непознатата млада ирачка британска архитектка Заха Хадид. Храброто гласање ја започна нејзината кариера.

Во 1970-тите, јазикот на модернизмот пукна кога постмодернистите го доведуваа во прашање функционализмот во архитектурата и фундаменталното верување на Западот во ренесансното единство. За г-дин Исозаки, архитектурата стана културна практика – според неговите зборови, „машина за производство на значење“. Проектирал згради со симболи и референци, надополнувајќи ги со иронија, па дури и саркастичен хумор.

Г-дин Исозаки се појави како сила што го движеше јапонскиот архитектонски Нов бран, а во исто време ги вкорени своите дизајни – како што понекогаш ги нарекуваше неговите „совршени злосторства“ – во јапонските духовни традиции. Тој ги толкуваше и територијализираше западните стилови и филозофии со јапонските поими за отсуство, празнина, сенка и темнина.

3

Го постави јапонското знаме во западните идеи ги преуреди, воспоставувајќи ги правата на сопственост. Во време кога повоена Јапонија се обновуваше и беше чувствителна на американизација, соочувањето со вестернизацијата со јапонската традиција беше форма на културен отпор.

Со мешање на влијанија, неговите градби и дискурс воспоставија заедничка основа надвор од националните граници. Во 1983 година, тој ја напиша „Кацура вила: простор и форма“, ефективно издигнувајќи го империјалното повлекување во Јапонија на статусот на Пјаца дел Кампидољо во Рим и Партенон во Атина. Неговото патувачко шоу „Ma: Space/Time in Japan“, кое дојде до Купер Хјуит во Њујорк во 1979 година, го претстави јапонскиот концепт на ма. Во 2003 година, тој ја објави „Јапонија во архитектурата“, привлекувајќи внимание на едноставноста, спокојството, штедењето и скромниот став на архитектонските традиции на Јапонија.

4

Биографија

Арата Исозаки е роден на 23 јули 1931 година во Оита, град на Кјушу, најстариот од четирите деца на Соји и Тецу Исозаки. Неговиот татко бил истакнат бизнисмен кој водел успешна транспортна компанија и пишувал хаику.

Во 1945 година, кога имал 14 години, г-дин Исозаки бил сведок на уништувањето на Хирошима на брегот спроти неговиот роден град. Три дена подоцна, југозападно од Оита, Нагасаки беше бомбардиран.

„Пораснав на теренот нула“, рече г-дин Исозаки кога ја доби наградата Прицкер во 2019 година. „Немаше архитектура, немаше згради, па дури ни град. Така, моето прво искуство во архитектурата беше празнината на архитектурата, и почнав да размислувам како луѓето би можеле да ги обноват своите домови и градови.“ Минливоста на градовите и евентуалното нивно уништување на крајот станаа основата на неговата работа. „Идниот град лежи во урнатини“, напиша тој еднаш.

Дипломирал архитектура на Универзитетот во Токио во 1954 година и таму добил докторат по архитектура во 1961 година. Студирал кај еминентниот модернист Кензо Танге до 1963 година, а потоа отворил своја канцеларија, Arata Isozaki & Associates, во Токио.

6

Во 1972 година тој се ожени со Аико Мијаваки, јапонска скулпторка која донесе меѓународна група пријатели на радикални уметници, во нивниот живот вклучувајќи ги Ханс Рихтер, Ман Реј и Иси Мијаке.

Г-дин Исозаки набрзо се оттргна од утилитарниот акцент на технологијата на модернистичкото движење во корист на културата како сила што ја поттикнува архитектонската форма. Брзо последователно, тој користел смели геометриски форми излеани во бетон за да дизајнира јавна библиотека, медицински центар, седиште на банка и два музеи во Кјушу, внесувајќи стилови кои се движат од француски и англиски брутализам до италијански рационализам до мрежен модернизам. Со користење на платонски цврсти материи кои потекнуваат од Медитеранот – цилиндри, коцки, сфери и пирамиди – тој рече дека „чувствува дека можам да имам повеќе влијание врз јапонската ситуација“.

5

И покрај неговата важност во Јапонија и неговиот статус на еминенција во оваа област, Прицкеровата награда долго го избегнуваше г-дин Исозаки, иако тој се консултираше со семејството Прицкер за нејзиното формирање и долго време беше во неговото жири. Во 1995 година, во малку познат спор, комитетот на Прицкер расправаше дали наградата да му ја даде на г-дин Исозаки или на г-дин Андо. По долга и плодна кариера, на г-дин Исозаки конечно му беше доделена Прицкеровата награда во 2019 година, кога имаше 87 години.

Еден коментар

  1. Аман ниеден збор за фактот што Исозаки работел на планот за Скопје во 65 (дел е од тимот на К.Танге) 🙂

Испрати коментар

Scroll To Top