Zaha Hadid Architects победи на архитектонскиот конкурс за Riga Ropax Terminal, нов патнички и карго терминал во Рига, Латвија.
Zaha Hadid Architects соработувале со водечките латвиски практики Sarma Norde Architects и Alps Landscape Architects, како и Sweco Finland за развој на проектот.
Искуството на ZHA со работа на клучна транспортна инфраструктура низ целиот свет е надополнето со опсежно локално разбирање на тимот за социјалната, економската и културната важност на локацијата.
Проектот на Zaha Hadid Architects го пренаменува постоечкото складиште за испорака изградено во 1960 година во нов терминал за фериботи и бродови за крстарење од 20.000 квадратни метри. Дополнително, проектот додава четврто ниво на структурата за да вклучи јавни тераси со панорамски поглед на реката Даугава и хоризонтот на градскиот центар на Рига, прогласен за светско наследство на УНЕСКО.
Повикувајќи се на ортогоналните геометрии на постојната зграда, новиот терминал ја комбинира 64-годишната армирано-бетонска конструкција со дрво добиено од сертифицирани одржливи локални шуми. Ја оптимизира циркулацијата на патниците со одделни рути на пристигнување и поаѓање и двојно го зголемува капацитетот и оперативната ефикасност.
Големата сала со тројна висина за патниците кои пристигнуваат и заминуваат, големите прозорци ја преплавуваат внатрешноста со природна светлина и нудат прекрасен поглед на реката. Вертикалните надворешни крила од локално рециклирани тули служат како заштита од сонце. Овие перки се отвораат соодветно за да се приспособат на различните услови на сончева светлина на секоја фасада и обезбедуваат различни степени на порозност на дневна светлина.
„Чест е да се биде избран за еден ваков возбудлив проект кој ќе го редефинира стратешкиот дел од градот. Комбинирајќи ја иновацијата во проектот со највисоките стандарди за корисничко искуство и еколошката одржливост, Riga Ropax Terminal ќе биде архитектонско обележје што служи како порта кон иднината на Рига, со почитување на нејзината богата историја, водечки пристанишен град“, рече Gianluca Racana, директор на Zaha Hadid Architects.
„Со повторно користење на постоечките бетонски конструкции на локацијата, заедно со локални материјали од рециклирани и обновливи извори, новиот терминал ќе биде репер за еколошки одговорната архитектура која вклучува напредни проектантски решенија за намалување на побарувачката на енергија и емисиите на јаглерод“.
„Со значително подобрен пристап до брегот и многу нов јавен простор, проектот ќе обезбеди областите да станат популарна градска дестинација за генерациите што доаѓаат“, објасни Racana.
Се очекува новиот терминал да го поддржи планираниот раст на Рига долж брегот и да стане мултимодален транспортен центар на градот. Новиот проект, исто така, поврзува обемни капацитети за патниците на фериботите и крстарењата со мрежите на трамвај и автобус во Рига, како и со градското такси, туристички автобуси, велосипедски и јавни услуги.
Благодарение на својата голема настрешница, пространата обвивка на зградата ги засолнува посетителите кои ги користат кафулињата и рестораните на терасата на терминалот, како и патниците кои користат салони за јавен превоз.
„Почитувајќи ја долгата историја и традиции на латвиската керамика, кровот на терминалот вклучува керамички плочки произведени во регионот заедно со фотоволтаични панели“, велат од Zaha Hadid Architects.
„Благата закривеност на кровот и неговите керамички плочки ја повторуваат флуидноста на рефлексиите на површината на соседната река Даугава“.
„Моментално се користи како складиште за транспортни контејнери, главниот план на терминалот создава угоден градски плоштада свртен кон градот и нова уредена патека за шетање покрај реката која им обезбедува на жителите и посетителите на Рига различни градини и плоштади покрај брегот за рекреација и релаксација“, велат архитектите.
Новиот Riga Ropax терминал, планиран за јужниот дел на Exportosta, ќе служи како еден од трите транспортни центри во градот. Структурата ќе обезбеди и висококвалитетни градски, рекреативни и комерцијални содржини. Како што објасни ZHA, една од целите на Riga Ropax Terminal ќе биде да стане главно пристаниште за крузери.
Терминалот ќе вклучува дополнителна инфраструктура за сервисирање на бродови за крстарење, со изгледи за домашно пристаниште за крузери кое ќе вклучува ресторани и кафулиња достапни за жителите на населбата со намалено загадување на звукот и воздухот во центарот на градот и обезбедено безбедно движење.
Во иднина, новиот терминал се очекува да опслужува до 150 бродови за крстарење, со 540 бродови годишно во патничкиот и товарниот сегмент. Исто така, се проценува дека може да прими 360 фериботи и 180 ро-ро пловила. Вкупно, новиот терминал би можел да прими околу 800.000 патници во првата година од работењето планирано за 2028 година.